Prosess for å komme i kontakt med ergoterapeut

Skrevet av Lise tir 30/10/2018 - 22:17

Jeg er ikke imponert over ergoterapitjenesten i Bergen kommune. Tirsdag 12. juni 2018 forsøkte jeg å ringe habiliterings- og rehabiliteringstjenesten i bydelen og kom til telefonsvarer. Deres åpningstider var mellom 9.00-11.00 og 13.00-14.00. Når jeg senere ringte i åpningstiden, fikk jeg ikke svar. Jeg valgte å bli oppringt og fikk opplyst at jeg beholdt min plass i køen, men etter å ha ventet på telefon i tre dager og ringt gjentatte flere ganger fortsatt uten svar, sendte jeg de en litt krass e-post: "Jeg har forsøkt gjentatte ganger i flere dager nå å oppnå kontakt med dere pr. telefon, men ikke lykkes. Jeg valgte å bli oppringt tilbake når det ble min tur i køen, men nå etter tre dager har jeg fortsatt ikke blitt kontaktet. Jeg mener dette er totalt uholdbart. Det kan se ut til at kapasiteten deres med å ha tilgjengelig telefon tre timer pr. dag ikke er tilstrekkelig. Jeg håper dere kan vurdere tiltak for å bedre på situasjonen." Mandag 18. juni ringte en dame. Hun benyttet mmye av tiden til å beklage seg over at de hadde et nytt telefonsystem som fungerte dårlig.

Jeg forklarte at jeg ønsket hjemmebesøk av en ergoterapeut fordi jeg ville søke om en ledsagerstyrt hjelpemotor til min manuelle rullestol. Hun sa at jeg hørte fra de. Noen dager senere fikk jeg brev på Helsenorge hvor de lovet meg å få hjelp innen 18. juli 2018. Da jeg ikke hadde hørt noe da vi passerte 20. juli, tok jeg en telefon til ergoterapitjenesten igjen, og denne gangen tok de telefonen, og jeg fikk en lang klage over hvor mye de hadde å gjøre og at de ikke hadde fått nok midler til å dekke behovet. Jeg nevnte at i tillegg til ledsagerstyrt hjelpemotor og ny pute, ønsket jeg å søke om en fallalarm (mot epilepsi). Nei, det gikk ikke, for det måtte de i så fall registrere som en ny bestilling og ta som egen sak. Men det at jeg hadde epilepsi og at det var den bakenforliggende årsaken til at jeg i dag trengte rullestol satte saken i et litt annerledes lys. Hun sa litt anklagende at det burde jeg ha opplyst om første gang. Jeg sa at jeg ikke orket å sette meg i ny kø hos de og at jeg søkte om fallalarm på egenhånd.

Og, endelig, i morgen, nesten 5 måneder etter at jeg første gang tok kontakt med ergoterapitjenesten i begynnelsen av juni, skal det komme en ergoterapeut hjem til meg. Jeg synes i mange tilfeller det er greit å formulere meg skriftlig, da får jeg ned alt jeg skal si oversiktlig og ingenting blir glemt, og ergoterapeuten kan få ta med seg skrivet tilbake til kontoret når søknad skal skrives. Jeg skriver bl.a.: "Her vi bor er det en del oppoverbakker. Jeg synes det er vanskelig å be om følge ut fra andre (f.eks. assistent, samboer og venner) når jeg vet at de må puffe meg i oppoverbakkene. Dette har ført til at jeg kommer meg lite ut (ca. 1-2 ganger på to uker). Jeg har et ønske om at jeg kan komme meg mer ut enn det som er tilfellet i dag. En løsning på dette som jeg ser, er å søke om hjelpemotor til manuell rullestol. Jeg har undersøkt litt og Viamobil (fra Invacare AS) er en hjelpemotor som kan betjenes av ledsager. Da jeg leste i brukermanualen, synes jeg det så ganske komplisert ut å montere utstyret på/av stolen. Jeg har behov for å ha med rullestolen i bil og for å unngå mye montering av/på hver gang jeg har vært ute, ser jeg for meg at det hadde vært svært gunstig å ha en egen rullestol hvor hjelpemotoren kan være påmontert permanent, siden jeg ikke vet hvor lett det er for samboeren min å montere den av/på da han er svaksynt. Det er primært assistenten min og samboer som kommer til å være min ledsager. Samboeren min er svaksynt, men han mener selv at han vil klare å betjene rullestolen med hjelpemotor når det går greit å trille den manuelle rullestolen jeg har i dag."

Stikkord