Besøk av ergoterapeut

Skrevet av Lise fre 16/11/2018 - 14:12

For to uker siden ble jeg virkelig frustrert over å se hvor håpløst dårlig ergoterapitjenesten kommunen har lagt opp til fungerer til mitt behov. jeg fortalte i går at det tok meg 5 måneder å få kontakt med ergoterapitjenesten, men da jeg endelig fikk et hjemmebesøk, endte det med frusterasjon. Kommunen har lagt opp til at jeg får tildelt en ny ergoterapeut hver gang jeg kontakter de og de kaller det "tildelingsnøkkel". Jeg får altså en fremmed person inn i livet mitt som ikke kjenner meg og min situasjon. Ergoterapeuten hadde kun lest hva jeg hadde oppgitt av informasjon da jeg tok kontakt og hva den forrige ergoterapeuten hadde journalført da jeg var i kontakt med de første gang da jeg søkte om rullestol for ett år siden. Dette går kanskje bra i mange tilfeller, men jeg har en kompleks situasjon med epilepsi, smerter/skader, synshemning, synshemmet samboer osv. hvor man må se sammenhenger for å se hele bildet. For å ta ett eksempel, hevdet ergoterapeuten at jeg ikke hadde behov for belte i rullestolen fordi den var svakt bakoverlent. Jo, jeg har behov for belte fordi jeg har en svaksynt samboer som triller meg som ikke alltid ser alle de små hindringene og jeg selv er blind og kan ikke forberede meg på hva som skjer. Jeg spurte om grunnen til hvorfor de tildelte en ny ergoterapeut hver gang og fikk til svar at det var for å unngå at noen fikk dårlig oppfølgning eksempelvis ved lange sykemeldinger, fødselspermisjoner osv. Jeg tenker at lange fravær er uansett ikke til å unngå, men i enkelte situasjoner må man veie fordeler opp mot ulemper. Slik jeg ser det, i hvert fall i mitt tilfelle hvor situasjonen er kompleks, har jeg behov for en person som er satt godt inn i situasjonen og kjenner meg. Det er i hvert fall frustrerende å vite at hver eneste gang jeg tar kontakt med kommunen må jeg begynne fra begynnelsen.

Men når dette er sagt, gjorde ergoterapeuten så godt hun kunne ut i fra sine forutsetninger og i etterkant var hun svært effektiv med å følge opp det hun skulle. Vi ble enige om å søke om Viamobil ledsagerstyrt hjelpemotor og en mer ergonomisk sittepute som skulle være bedre for meg som strevde med smerter i rygg og hofter. Jeg fikk henne til å se på hvordan en tekniker som var innom for en ukes tid siden hadde festet beltet mitt. Han hadde surret det så mange ganger rundt rammen til stolen at det ikke lenger falt av i tide og utide, men til gjengjeld var det også blitt altfor kort når jeg hadde på meg vinterjakke. Hun sa at det beltet ikke var festet på en forsvarsmessig riktig måte og hun skulle kontakte de. For tre dager siden ringte hun meg og sa at hun hadde vært i kontakt med tekniker. De mente at det ikke var mer å gjøre med beltet. Jeg ble frustrert. Jeg fikk min frusterasjon ut i en telefonsamtale med min mor og hun og min far begynte å søke på nettet kombinehennes kunnskap om rullestoler fra jobben. De kom opp med forslag til et belte som kunne festes i rammen på stolen på en trygg måte og som kunne fås kjøpt på Bilextra. To dager senere var beltet påmontert stolen takket være min kjære samboer.

Stikkord