August-forsett og hvorfor jeg er dårlig i engelsk

Jeg har laget meg et «august-forsett«. Jeg skal fortsette arbeidet jeg har med å forbedre engelsken min. Nå begynner jeg i 8. klasse! I morgen tenkte jeg å bruke dagen til å skrive ned alle ord/gloser jeg ikke kan fra 5.-7. klasse. Jeg har hatt 2 års pause fra engelsklesingen, dessverre, og det er sikkert mye som er glemt. Jeg håper det kommer raskt tilbake når jeg får repitert litt gramatikk, setningsoppbygning og ordforråd. Det passer fint å begynne på det denne høsten. Nå skal jeg ikke på kurs før i midten av september, og videre har jeg ett kurs i måneden frem til jul som kun varer i én uke hver. Da blir det litt kontinuitet i lesingen.

Hvorfor jeg er så dårlig i engelsk? Jeg hadde assistent med meg i alle timer, for å hjelpe med å finne frem i bøker, ta notater, få lest opp noe fra oppgavebok og tavle osv., men skolen valgte å bruke min assistent på en annen elev. Foreldrene mine reagerte i 5. eller 6. klasse. Hvorfor gjorde jeg det så dårlig i engelsk mens jeg var god i alle andre fag? Jeg fortalte at jeg ikke hadde assistenten med meg. Mine foreldre kontaktet skolen og etter det hadde jeg assistent med meg, men da var det dessverre litt for sent. Jeg fikk ikke med meg så mye i de tre årene. Litt fikk jeg med meg, men når vi gikk over til ungdomsskolen gikk undervisningen meg langt over hodet og jeg ga opp. Jeg kom selvsagt opp i muntlig engelskeksamen, det verste som kunne skje, og fikk NG. På videregående fikk jeg god støtte. I tillegg til undervisningstimene, hadde jeg en til en-undervisning med engelsklæreren hvor jeg fikk hjelp til å forstå hva vi skulle gjennomgå i neste time. Jeg leste aldri den boken som sto i pensum at vi skulle lese… Jeg fikk min eneste 3-er som karakter på VGS i engelsk. På ungdomsskolen og VGS skammet jeg meg over å være så dårlig i faget, men etter hvert som jeg ble voksen, har jeg innsett at det ikke var min skyld, men skolens skyld, på samme måte som at jeg innså at mobbingen på ungdomsskolen ikke var min skyld, men mobbernes skyld.

Det var en lettelse der og da å bli ferdig med engelsk, men jeg savnet det å kunne engelsk når jeg fortsatte med studier etter VGS, som å lese bøker eller forstå filmer, TV-program og nyhetsinnslag på engelsk. For 4 år siden bestemte jeg meg derfor for å forbedre engelsken min og kjøpte bøker i punktskrift for 5.-7. klasse som jeg gjennomgikk i løpet av 2 år. Deretter 2 år med pause. Jeg mistet all motivasjon og lyst. Nå kjenner jeg at jeg har lyst igjen. Gjøre noe konstruktivt. Jobbe med noe. Lære noe. Selvstudium.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *